۸ نکته که درباره‌ی سبک‌ یادگیری وارک باید بدانیم!

8 نکته که درباره‌ی سبک‌ یادگیری وارک باید بدانیم!
۱.قبل از هر چیزی، در همین ابتدا باید این نکته را متذکر بشوم که سبک‌ یادگیری وارک همان‌قدر که می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند،همان‌قدر هم می‌تواند بلااستفاده و یا حتی آسیب‌زا باشد! در ادامه، بیشتر در این باره توضیح می‌دهم.

(اگر با سبک یادگیری وارک آشنا هستید میتونید مورد ۷ و ۶ رو نخوانید.)

۲. مدل سبک‌ یادگیری وارک توسط نیل فلیمینگ (Neil Fleming) مطرح شده است که متشکل از ۴ سبک است:

نیل فلیمینگ مخترع سبک یادگیری وارک

نیل فلیمینگ مخترع سبک یادگیری وارک

سبک یادگیری تصویری(Visual):

افرادی که سبک یادگیری آن‌ها دیداری است با استفاده از تصاویر، نمودارها، اشکال، نقشه‌ها و زبان بدن بهتر یاد می‌گیرند.به‌ طور کلی این دسته از افراد،در دریافت اطلاعات بصری قوی تر هستند.

سبک یادگیری شنیداری‌‌(Auditory):

افرادی که سبک یادگیری آن‌ها شنیداری است با استفاده از گوش دادن و آموزش‌های شفاهی نظیر شنیدن سخنرانی،پادکست‌و یا توضیحات شخص دیگری بهتر یاد می‌گیرند وآموزش ها بر ذهن آن‌ها،بیشتر اثر می‌گذارد.

سبک یادگیری نوشتاری‌‌-خوانداری(Reading-Writing):

افرادی که سبک یادگیری آن‌ها نوشتاری-خوانداری است، با متون و کلمات ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. این افراد معمولاً در زمینه‌های تحصیلی موفق‌تر از سایرین عمل می‌کنند.

سبک یادگیری عملکردی(Kinesthetic):

این سبک یادگیری درواقع،از نوع حرکتی(لمس کردن) است.به زبان ساده،‌می‌توان گفت افرادی که جزو این سبک حساب می‌شوند،قدرت یادگیری عملی بهتری دارند و با تبدیل تئوری به عمل و تمرین آن‌ها،یادگیری فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کنند.

۳. به بیانِ مدل وارک به طور کلی ما،دارای ترکیبی از این سبک‌های یادگیری هستیم و کم تر فردی را می‌توان پیدا کرد که فقط یکی از این سبک‌ها، سبک غالب او باشد.حتی ممکن است سبک یادگیری بعضی از افراد،ترکیب هر ۴ سبک بیان شده باشد.

 

۴. همانطور که چندین بار در طول این متن تکرار شد سبک یادگیری وارک یک “مدل” است. در شاخه‌های مختلف علمی، از “مدل‌ها” برای شبیه‌سازی و ساده‌سازی یک فرآیند پیچیده استفاده می‌شود. مثلا برای توضیح ساختار یک اتم، معمولاً از مدل اتمی بور (Bohr) استفاده می‌کنند. 

مدل اتمی بور

همه ما می‌دانیم که ساختمان اتم به این سادگی‌ها نیست و شاید از درک و تصور درست آن عاجز باشیم، ولی این مدل به ما کمک می‌کند که یک فهم کلی از ساختمان اتم پیدا کنیم و مفاهیم مختلف مربوط به آن را درست‌تر درک کنیم.یادگیری هم یکی از این فرآیندهای پیچیده‌ای است که دانشمندان هنوز هم نتوانسته‌اند آن را به درستی کشف و درک و تشریح کنند.

 

۵. در زمینه‌ی سبک یادگیری، پژوهش‌های متنوعی انجام شده است و تا به حال بالغ بر ۷۰ مدل مختلف برای آن طرح شده است که وارک یکی از این ۷۰ مدل است.

 

۶. با وجود کاستی‌ها و نارسایی‌هایی که سبک یادگیری وارک دارد اما از ساده‌ترین و عملی‌ترین مدل‌هایی است که در این زمینه وجود دارد و دانش‌آموزان به کمک آن راحت‌تر می‌توانند سبک یادگیری خود را شناسایی کنند و در زمینه‌های تحصیلی به موفقیت برسند. اما باید به این موضوع توجه داشته باشند که یادگیری آن‌ها از طریق هر ۴ روش به دست می‌آید و سبک یا سبک‌های یادگیری غالب آن‌ها، نشان‌دهنده روشی است که باید بیشتر از روش‌های دیگر روی آن سرمایه‌گذاری کنند.
نتایج این آزمون وحی منزل نیستند و این که مثلا اگر سبک یادگیری غالب شما تصویری باشد به این معنا نیست که دیگر به سبک یادگیری خوانداری-نوشتاری نیاز ندارید. شما به همه ۴ روش یادگیری نیاز دارید و چه بسا در برخی موقعیت‌ها با ضعیف‌ترین سبک یادگیری خود بتوانید بهتر بیاموزید اما قطعا در بسیاری از موارد نتایج این آزمون می‌تواند به کمک شما بیاید.

سبک یادگیری وارک
۷. شاخص‌های وارک سعی در نشان دادن چگونگی فرآیند مطالعه مطلوب شما دارد و نمرات شما در این آزمون قابل مقایسه با دیگران نیست. به همین دلیل می‌توان گفت نتایج این آزمون ارتباطی با هوش عمومی ندارد.

 

۸. در چندین تحقیق مختلف که در چند دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد، سبک یادگیری غالب دانشجویان رشته پزشکی خوانداری-نوشتاری گزارش شد، در حالی که شاید انتظار اولیه ما این باشد که سبک یادگیری عملکردی در آنان بارزتر باشد، یکی از عللی که میتوان برای این موضوع برشمرد همین نکته است که در اغلب ساختارهای آموزشی به واسطه تمرکزشان بر متن، کسانی که سبک یادگیری خوانداری-نوشتاری دارند احتمال موفقیت بیشتری دارند. در مقابل، کسانی که دارای سبک یادگیری عملکردی هستند در بسیاری از موارد سرکوب می‌شوند!

 

-برای ثبت نام در دوره اموزشی سبک های یادگیری وارک، اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید